آشنایی با پیر غریب. حاج سید علی اشرف صادقی

معرفی اندیشه های عرفانی بدون خرافه و زهد خشک

آشنایی با پیر غریب. حاج سید علی اشرف صادقی

معرفی اندیشه های عرفانی بدون خرافه و زهد خشک

ماه محرم و حضرت حاج سید علی اشرف صادقی

...اگر در روضه امام حسین ( ع )  گریه کردی و منقلب شدی و توبه کردی ، درست و اگر نکردی امام حسین تو را شفاعت نمی کند . اگر همه بدنت را مهر داغ به اسم امام حسین ( ع )  بزنی شفاعت نخواهی شد و اگر توبه نکنی و منصرف نشوی فایده ندارد . بی خود به شما گفته اند هر سال گناه می کنم و خدا به خاطر حسین ( ع )  مرا می بخشد . پس حضرت علی ( ع ) و امام حسین ( ع ) برای چه شهید شدند ؟ فریب نخورید .

همین باعث بدبختی ما شده ؛ خدا و شریعت و طریقت را نشناختیم و در وهم و خیال زندگی می کنیم . انگیزه ماه های سوگواری این است که قلب ما که در تاریکی و ضلالت بوده در آن ده شب با تعزیه و مرثیه خوانی منقلب شده و توبه کرده و به راه راست برویم . این درست است ولی اگر بعد از ده روز دوباره دنبال گناه رفتی فایده ندارد

عاشورا َ کربلا و عشق

امیرالمؤمنین «علیه السلام» سالها قبل از حادثه کربلا وقتی از دشت کربلا عبور می کردند فرمودند: «و مصارع عشاق شهداء لم یسبقهم من قبلهم و لم یلحقهم من بعدهم» اینجا قتلگاه شهیدان عاشقی است که نه کسی از گذشتگان بر آنها سبقت گرفته و نه از آیندگان بر آنها ملحق خواهد شد. آنها انسانهائی بودند در اوج محبت و عشق و همین اوج عشق به خداوند بود که حادثه عاشورا را خلق کرد و آنرا متمایز از همه عشقهای دیگر که زبان زد عام و خاص است قرارداد چون جانفشانی هر یک از آنها در مقام عمل محدود بود اما امام حسین «علیه السلام» و یارانش هر آنچه که از جان و مال و عزت ظاهری و... بود همه را در راه رضای محبوب فداء و فانی کردند و به بقای او باقی شد «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام» عمان سامانی می گوید:
عالمی دیدم از این عالم برون
عاشقانی سرخ رو یکسر زخون
دست بر دامان واجب برزده
خود ز امکان خیمه بالاتر زده
گرد آن شمع هدی از هر کنار
پرزنان و پرفشان پروانه وار
و این عشق همان عشقی است که عرفاء و اهل ذوق در ستایش آن افراط نموده اند، و به نثر و نظم در مدح و ثنای آن مبالغه کرده اند، و آن را غایت اتحاد و کمال مطلق دانسته اند که بجز آن کمالی و به غیر آن سعادتی نیست، چنانکه گفته اند:
عشق است هرچه هست بگفتیم و گفته اند
عشقت به وصل دوست رساند به ضرب دست
عشق حقیقی ملازم با عشق به لقای محبوب حقیقی است که ذات احدیت باشد «قل یاایهاالذین هادوا ان زعمتم أنکم أولیاءلله من دون الناس فتمنوا الموت ان کنتم صادقین»
عشق اگر با تمنای لقاء معشوق نباشد به تعبیر قرآن عشق صادق نیست در روایت است که وقتی عزرائیل نزد خلیل الرحمن برای قبض روح آمد آنجناب فرمودند «هل رأیت خلیلا یمیت خلیله» خطاب رسید که «هل رأیت حبیبا یکره لقاء حبیبه ان الحبیب یحب لقاء حبیبه»
بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید
در این عشق چون مردید همه روح پذیرید
بمیرید بمیرید از این مرگ مترسید
کزین خاک برآئید سموات بگیرید
بمیرید بمیرید از این نفس ببرید
که این نفس چو بند است و شما همچو اسیرید

تقدیم به سالار عاشقان امام حسین علیه السلام

لافت از عشق حسین است و سرت برگردن است

عشق بازی سر به میدان وفا افکندن است

 

گر هوا خواه حسینی ترک سر کن چون حسین

شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است

 

از حریم کعبه کمتر نیست دشت کربلا

صد شرف دارد برآن وادی که گویند ایمن است

 

ایمن و ای من فدای خاک پاکی کاندرآن

نور چشم مصطفی و مرتضی را مسکن است

 

زهرهء زهرا نگین خاتم خیرالوری

زور و زهرهء مرتضی و حیدر خیبر کن است

 

سنیم  سنی و لیکن حب آل مصطفی

دین و آئین من و آباء و اجداد من است

 

شیعه و سنی ندانم دوستم با هر که او

دوست باشد دشمنم آنرا که با او دشمن است

درسی از حضرت امام حسین ( ع )

یاک و ما تعتذر منه ، فإن المؤمن لا یسیء و لا یعتذر، و المنافق کل یوم یسیء و یعتذر

حذر کن از مواردی که باید عذرخواهی کنی ، زیرا مؤمن نه کار زشتی انجام می دهد و نه به عذرخواهی می پردازد، اما منافق همه روزه بدی می کند، و به عذرخواهی می پردازد.