آشنایی با پیر غریب. حاج سید علی اشرف صادقی

معرفی اندیشه های عرفانی بدون خرافه و زهد خشک

آشنایی با پیر غریب. حاج سید علی اشرف صادقی

معرفی اندیشه های عرفانی بدون خرافه و زهد خشک

آشنایی اجمالی با حضرت حاج سید علی اشرف صادقی( غوث الصادق ) - بخش 3

ایشان در این زمینه میفرمایند: (راهی را برای شما شالوده و طرح ریزی کرده ام ، ادامه دهید و حرکت کنید تا به کمال برسید)

اصول و قواعد عرفان مترقی صا دقیه پرواضح بوده و کلیه نیازهای بشری را در تمامی جوانب مرتفع می سازد  از مشخصه های اصلی عرفان صادقیه ، درک عمیق و عارفانه از قران ، اقوال و احوال نبوی بر اساس شرایط زمانی و مکانی می باشد . براساس مقام والای غوثیت ، برکات این ادراکات نسل های آتی را هم شامل میشود.

به قول ایشان : "طریقت ما مطابق شریعت محمدی است، ما در این دنیا باید از نعمات الهی به صورت مشروع استفاده کنیم ، کار کنیم ، ازدواج کنیم و تشکیل خانواده دهیم . کار برای اهل طریق باید حتما مطابق با شئونات اسلام ، شریعت و طریقت باشد. کم بخورید و خوب بخورید ، کم خوردن یعنی به مقدار لازم و رفع گرسنگی بخورید و خوب خوردن یعنی از راه حلال بخورید . کم بخوابید و خوب بخوابید . کم خوابیدن یعنی مقداری بخوابید که تمدد اعصاب باشد و خوب بخوابید یعنی وقتی سر بر بالین میگذارید نباید بغض ، کینه ، حسادت و نفرت کسی را در دل داشته باشید . طریقت سراسر ادب است . ادب شما را به درجه کمال میرساند . اول درس ادب و معرفت بیاموزیم و بعد ذکر خد ا کنیم ، وقتی با ادب و دانا شدیم ، ذکرمان موثر است و در حلقه ذکر به مقام میرسیم و اگر ادب را رعایت نکنیم ذکرمان اثری ندارد. با تزکیه نفس و تهذیب اخلاق قلبتان را از تمام کدورت ها و از غبارها بزدایید تا نور حق در آن تجلی کند.

داروی تربیت عبارت است  از حلال حلال محمد و حرام حرام محمد .یعنی آن چیزی را که حضرت محمد حلال کرده حلال و آنچه حرام کرده است حرام بدانیم . به آن عمل کنیم و هیچ راه دیگری نرویم. من این طریقت را با قران ، شریعت سنت محمدی و اهل بیت و پیران طریقت بر پایه عشق ، محبت و خدمت ارشاد می کنم."

همانگونه که از فرمایش ایشان استنباط می گردد ، بنیانگذار طریقه مبارکه علویه قادریه صا قیه ، حضرت غوث الصادق این طریقترا بر پایه عشق ، محبت و خدمت پایه گذاری فرموده اند .

جوهر وجود مبارک حضرت غوث الصادق ، عشق به خداوند و مخلوق خدا و نور هدایت بوده است ، نوری که عالمگیر بوده و عشق حاصله تمام عوالم را در بر خواهد گرفت.

حضرت غوث الصادق بر اساس مقامی که در محبوبیت خالق بوده ، دستگیر کلیه مخلوقات در هر دوعالم می باشد، در واقع ایشان غوث الثقلین است ، بدین معنا کههم با ارائه طریق سلوک صحیح شفیع تمام انسان ها درعالم مادی بوده و همبا توجه به قرب الهی و محبوبیت در دستگاه الهی شفیع مخلوق در آخرت می باشد.

عرفان صادقیه حاوی نکات نغز و زیبایی در رساندن انسان به مقام والای انسانیت می باشد.سالکین و رهروان حضرت غوث الصادق با تمسک و استمداد از ذات مبارک ایشان و اجرای فرامین و دستورات طریقتی به نفس عمل به سمت کمال طی طریق می نمایند. دستورات و فرامینی که به غایت به روز بوده و پاسخگوی مقتضیات زمان و تمامی اذهان کنجکاو و حقیقت جو می باشد

طریقت قادریه ادامه دهنده راه حضرت پیامبراکرم ( ص ) است و سالکین این طریقت ضمن تزکیه و تهذیب و برگزاری مجالس ذکر موظف هستند به فراگیری علم چنانچه حضرات پیران بزرگوار این طریقت تاکید دارندکه مریدانشان همگی مدارج عالیه علمی را در دانشگاه ها طی ، و به علوم تجربی روز مجهز شوند . چون کسب این علوم به کسب صفات الهی و علم الاسماء آن ها کمک در خور توجهی خواهد نمود . سالکین در این طریقت معظم پس از توبه و بیعت وگرفتن ذکر آماده می شوند تا با همت پیر و مدد از حضرت الله ، تزکیه نفس و تهذیب اخلاق خود را باریاضت هایی که از حضرت پیر به آن ها افاضه و هدیه می شود خود را به تدریج آماده نمایند که از سه مرحله فنا فی الشیخ ، فنا فی الرسول و فنا فی الله گذشته و پس از تخلق به اخلاق الهی به مقام انسان کامل و خلیفه  اللهی نایل گردند . یعنی کسی که از خلیفه الارض به مقام خلیفه اللهی می رسد صفات خداوند را در وسع و توان خودش کسب کرده و وجودش صبغه الله و رنگ خدائی می گیرد و سایرین با دیدنش به یاد حضرت الله می افتند . پیروان طریقت قادریه اهل قران و پیروی از راه رسول الله و ائمه طاهرین و اولیاء الله و پیران معظم من الله طریقت هستند. سالکین این طریقت از عمر خود جهت ارتقاء مقام معنوی و ربانی خویش استفاده می نمایند و اختیار جزئی و عقل جزئی خود در راستا و همسوی پیر و مرشد خود قرار می دهند و حضرت پیر که عقل کل است وقتی این سنخیت مرید خود را مشاهده کرد او را به سوی سیر الی الله سوق داده تا کم کم سالک را آماه فنا فی الشیخ و مراحل بعدی سلوکی قرار دهد . پیران بزرگوار این طریقت چون من الله هستند دارای قدرت الهی بوده و قدر قدرت هستند و صرفا برای خدا و رضای او خلق الله را ارشاد می نمایند .

آشنایی اجمالی با حضرت حاج سید علی اشرف صادقی( غوث الصادق )- بخش 2

گستره جغرافیایی طریقه علویه قادریه صادقیه نه تنها تهران که تمام نقاط ایران اسلامی را  در نوردید و مرزهای اندیشه و علم را نیز  تحت سیطره افکار و آراء ناب حضرت حاج سید علی اشرف صادقی( پیرغریب و غوث زمان ) قرارداد .ایشان همیشه به گرمی و با علاقه نسبت به برگزاری جلسات متعدد و مختلف بحث و تبادل نظر با اندیشمندان ،مفسران ،نویسندگان ، مشایخ وپیران طریقت های  مختلف اقدام می نمودند وتلاش می کردند چهره واقعی تصوف ناب اسلامی را هویدا و به جامعه معرفی نمایند.حضرتشان به دلیل وقوف و اشراف کامل بر مبانی عرفان اسلامی و شناخت تام و بی نقص از انسان و نیازهای او که ناشی از مشاهدات و شهود عینی حضرتشان بود؛ ابواب جدیدی از عرفان بر روی مشتاقان گشودند که همه تشنگان را سیراب می نمود.از همین رو بخش قابل توجهی از مریدان ایشان از طبقه تحصیل کرده و آشنا با مبانی فکری مکاتب مختلف  عقیدتی است که ورود و استمرار حضورشان در طریقت بر مبنای عقل و عشق توأمان بوده است .

اما بر اساس هدف خلقت  که ناظر به  آیه (انا للله و انا الیه راجعون) است ،حضرت پیر پس ازهفتاد و هفت سال مجاهدت و ریاضت و ارشاد عاشقانه،مریدان و دوستداران خود را در روز جمعه (21 فروردین سال 1388ش) و به هنگام اقامه نمازظهر تنها گذاشته و به الوهیت پیوستند تا روح آسمانی و الهیش در جوار قرب الهی زندگی ابدی را آغاز نماید. پیکر مطهرحضرت، در تهران ،در یکی از حجره های  آرامگاه بهشت زهرا"س" آرمید تا حرم ایشان زیارتگاه عارفان و عاشقان و حقیقت جویان  باشد.

باری حضور حضرت حاج سید علی اشرف صادقی  ( غوث الصادق ) و ارائه طریقت اصیل و پاک علویه قادریه صادقیه  در عصر حاضر نعمتی است که خداوند تبارک و تعالی هر هزار سال یک بار بر بشر ارزانی داشته که این بار لطف باری تعالی بر مردم ایران اسلامی به عنوان میزبان حضرتش و بر اساس دوستداران واقعی اهل بیت هدیه شد. خوشا به سعادت کسانی که خالصانه توانستند از خرمن بیکرانش خوشه چینی کرده و به صراط معرفت و عشق در منشاء هستی قرار گیرند.حضرتش نه تنها در این مدت به ارشاد مردم  همت می گماشتند بلکه به مانند جد بزرگوارشان حضرت امام جعفر صادق (ع) احیاگر بسیاری از سنن اصیل انسانی و اسلامی که در طول سنوات گذشته در لا به لای گرد و غبار فراموشی مغفول مانده بود؛ همت گماشته و عملا "محی الدین" بودن حضرتشان که از مقتضیات مقام شامخ غوث الاعظمی است را بر همگان هویدا فرمودند .

در زمان ایشان طریقت های مختلفی با ارائه ظواهری فریبنده و عوام پسند و باطنی دور از حقیقت ، عملا عرفان را مخدوش کرده بودند . حضرت غوث الصادق با ارائه عرفانی مترقی و به دور از خرافات چهره واقعی عرفان ناب محمدی را در قالب طریقت علویه قادریه به خوبی نمایان ساختند.

ای دریغا ز فلک کی به در آید ماهی                           

که علم بر کشد از جانب رحمان شاهی

زیر این گنبد مینا چه عجب دورانی است                     

لاف سجاده نشین خرقه به تن خود خواهی

کرده هر ملحدکی جامه فقری بر تن                        

که منم قطب زمان تا به کف آرد جاهی

دام تزویر ره عارف باللهی نیست                             

هم خدا خواهد و هم دنیا چه فنا فی اللهی

چو خورد مال حرام و به سلوک چون بایزید              

کی به حق برده ز اسرار خدا آگاهی

تکیه بر جای بزرگان زده است آن نادان                     

گوییا مسندشان مسند شاهنشاهی

چون به خلوت بروند گفته حافظ یادی                     

التجا کار خرد نیست فتد در چاهی

نور حق را نتوان یافت ز هر اهرمنی                      

دست بیعت نتوان داد به هر گمراهی

نه ز رندان صبوحی نه ز پیران جامی                     

بی خبر از عالم وحدت مدعی گه گاهی

به سر افتاده مقام به خدا بازی نیست                        

  پنجه با شیر علی کی فکند روباهی

مسند پیر طریقت نه به سیم است و نه زر                  

مرد حق خواسته این سلسله جولانگاهی

اشرف از همت پیرش به خدا صادق شد                 

  چون که پیس کرمش کوه کم است از کاهی

آشنایی اجمالی با حضرت حاج سید علی اشرف صادقی( غوث الصادق )

حضرت حاج سید علی اشرف صادقی در بامداد  (24 آذر1311ش) مصادف با نیمه شعبان سال  (1351ق)  ودر شب برات و نزول رحمت دائمه الهی بر بندگان ، در خانواده ای فرهیخته و اهل عرفان ، بر این دنیای ناسوت هدیه شدند .حضرت غوث الصادق در این باره می فرمایند:(من اصل آباء و اجدادم از مکه و مدینه بوده است. ما به مکی مشهور هستیم .در کردستان خانواده ما را به عنوان سیّد مکی می شناسند. من شکر خدا  را به جا می آورم که در یک خانواده عارف و ادیب که مشهور و معروف بودند به دنیا آمدم.)

همچنین در وصف پدر مکرمشان می فرمایند :

(... پدرم یک عارف به تمام بود عرفان من از طرف پدرم است و ارشاد از حضرت پیرم است . درویشی و عرفان را تلفیق کردم. اگر پدرم مرا حرکت نمی داد الان نمی توانستم بین شما باشم...)

حضرت حاج سید علی اشرف صادقی ،  دوره نوجوانی را میگذراند که  بی قراری های بسیار ، روح بلند شان را جهت درک حقیقت، معرفت معشوق و سیراب شدن از عالمی ورای عالم ناسوت و یافتن راهی برای رسیدن به الوهیت سوق می داد.زندگی در کردستان که مهد عرفان ، طریقت و معرفت است زمینه ای را فراهم کرد تا ایشان از نزدیک با مکاتب عرفانی مختلفی همچون نقشبندیه ،نوربخشیه و پیران و مشایخ متعددی آشنا شوند. اما هیچ یک از این مکاتب گمشده حضرت نبوند. لذا  به سنت معمول دست به دامان اولیاء و اجداد مطهرشان شده و از وجود مبارکشان استمداد طلبیدند . تا اینکه اولیاء الله در رویای صادقه وی را به پیری عاشق و وارسته رهنمون ساختند و ایشان در سن حدود هیجده سالگی عزم خود را در این راه راسخ می کنند.


حضرتش در این باره می فرمایند:

(...پس از پایان تحصیلات مقدماتی ، اشتیاق و عطش وصف ناپذیر به درک حقیقت و لحن شور انگیز و آتشین و تغزلی پیر گیلانی مرا وادار می کرد به دنبال پیر باشم تا با چراغ او راه را از چاه تمیز دهم.شبی در یکی از رویا های صادقه مرا به پیر و قطب وقت حضرت شیخ عبدالکریم برزنجه[1] که از سادات جلیل القدر هستند حواله دادند. پگاه که از خواب برخاستم پس از آنکه  دوگانه به در گاه  یگانه گزاردم به دنبال پیر به مرز ایران و عراق رفتم و به محضرش شرف یاب شدم. در آنجا جلوه ای از مظاهر الهی دیدم که فقط او می تواند انسان عاشق و سالک را به سوی حقیقت رهبری نماید ... به یاد این شعر افتادم :

صد قیامت گشت هر دم آشکار

تا جمالش پرده از رخ برگشاد

چون نقاب زلف از رخ برگرفت

جان عاشق گشت واصل بر مراد

تا به زلفش سرفرازی می کنم

سایه او از سر ما کم مباد

...فرمود راه طریقت برای جوانان اندکی مشکل است ولی تو را شایسته آن می بینم.دگر در هم ریختگی و پریشانیم کنار رفته بود ...لبخندی زد و به ارشاد ایشان به طریقه قادریه مشرف شدم )

همچنین حضرت غوث الصادق در وصف حضرت سید عبدالکریم می فرماید:(والله پیرم علوی بود والله او علوی بود..)لذا درارتباط روحانی این مرید ومراد آنچنان عشق اهل بیت و دلبستگی به ایشان در غلیان بود که پیر بزرگوار می فرمودند: (اشرف از همت پیرش به خدا صادق شد.)

حضرت حاج سید علی اشرف  صادقی در سن سی ویک  سالگی به سنت پیامبر مکرم اسلام (ص) با صبیه یکی از تجار متدین اصفهان با بشارت پیرش ازدواج نموده و از این پس روند تکامل روحانی حضرت سید علی اشرف سیری تصاعدی یافته و به اشارت پیرش رسما به ارشاد مردم بر اساس اصل (امر به معروف و نهی از منکر )همت گماشتند.

در سال (1356ش(  همانند حضرات اجداد گرامیشان و تاثیرگذاران در تاریخ عرفان اسلامی ، به ترک وطن و مهاجرت به تهران اقدام کرده و طریقه علویه قادریه را که تا آن زمان تقریبا در بلاد غیر کُرد ناشناخته بود، بر اساس شرایط زمان و مکان  به ارمغان در پایتخت پایه ریزی  نمودند. دیری نپایید که شهره حضرت پیر که طریقتی پویا و مبتنی برشریعت نبوی و طریق علوی را به بازار دلها عرضه کرده بودند عالمگیر شده و عشاق حق و حقیقت از اقصی نقاط ایران و طریقت های مختلف از محضر مبارکشان استفاده نموده وآنها ازدم مسیحایی حضرت زندگی دوباره مبتنی بر عشق و معرفت آغاز نمودند . راز موفقیت حضرت غوث الصادق در اوج تکاپوی مکاتب مختلف فکری به ویژه در آستانه انقلاب اسلامی، صداقت منحصر به فرد و التزام ایشان به رعایت  تمامی ارکان شریعت، عشق بی حد وحصر ایشان جهت هدایت بندگان خدا به سوی صراط معرفت و اشراف کاملش به مقتضیات زمان بود .حضرت در این رابطه فرموده اند: (بدانید من شریعتی هستم .بدانید هر طریقتیی که شریعت را انجام ندهد اهل طریقت نیست.)

مسند پیر طریقت نه به سیم است و نه زر

مرد حق خواسته این سلسله جولانگاهی

تکثر رو به تزاید مریدان در کنار عشق و ارادت وصف ناشدنی مریدان به ایشان که پس از سال ها یکی دیگر از فرزندان راستین مولا علی (ع) را یافته بودند و در محضرش انواع  کشف و شهود وکرامت ها را می دیدند ؛ بر زندگی ساده و بی پیرایه حضرت پیر هیچ تأثیری نداشت . ایشان همچنان  به سنت پیامبر اسلام (ص) واهل بیت مکرمشان و پیران راستین طریقت  بدون هیچ گونه انحراف و خود برتر بینی  با عشق ، به ارشاد مردم به ویژه جوانان می پرداختند و با کار و تلاش ضمن امرار معاش به دستگیری فقرا نیز مشغول بودند. ایشان مکررا می فرمودند: (...مطمئن باشید فریب نمی خورم و نفس بر من غلبه نمی کند و همان صادقی خاکی و بی تکلف بوده ،هستم و خواهم ماند و انشا الله با خواست خدای متعال و کمک او و پیران طریقت در خط اجدادم قرار خواهم داشت.من این طریقت را با قرآن و شریعت و سنت محمدی و اهل بیت و پیران طریقت و عشق و محبت و خدمت ارشاد می کنم...)



[1] شجره نامه اجدادی حضرت سید شیخ عبد الکریم قادری زاده به شرح زیر است:

سید شیخ عبد الکریم ثانی بن سید عبد القادر بن شیخ کریم شاه کس نزان بن سید حسین بوی خوش بن حسن بن عبد الکریم خاو بن سید اسماعیل الولیانی بن محمد نوری بن سید با با علی بن سید با با رسول بن بابا سید ابن با با رسول بزرگ ابن قلندر ابن عبد السید ابن سید عیسی احداب ابن سید حسین ابن بایزید ابن سید عبد الکریم ابن قطب العارفین سید عیسی برزنجی ابن علی با با رسول همدانی ابن سید با با یو سف همدانی ابن سید شیخ محمد منصور.در ورزنده ساوه. ابن سید عبد العزیز ابن سید سلطان عبد الله ابن سید اسماعیل محدث ابن امام موسی کاظم(ع) ابن امام جعفر صادق (ع) ابن امام محمد باقر(ع) ابن امام زین العابدین(ع) ابن امام حسین (ع) ابن امام علی ابن ابیطالب (ع)