آشنایی با پیر غریب. حاج سید علی اشرف صادقی

معرفی اندیشه های عرفانی بدون خرافه و زهد خشک

آشنایی با پیر غریب. حاج سید علی اشرف صادقی

معرفی اندیشه های عرفانی بدون خرافه و زهد خشک

فواید روزه

در حدیث معراج خداوند پرسید: اى احمد آیا آثار روزه را مى‏دانى؟ پاسخ داد: خیر. خداوند فرمودند: نتیجه روزه کم‏خورى و کم‏گویى است. و آن حکمت را به ارمغان مى‏آورد و حکمت معرفت را در پى دارد و معرفت یقین را. و وقتى که بنده‏اى به یقین رسید باکى ندارد که چگونه روزگار را سپرى کند. در سختى یا آسانى و این مقام خوشنودهاست. و هر کس طبق خوشنودى من رفتار کند، سه خصلت را به او مى‏دهم: شکرى که نادانى همراه آن نباشد، یادى که فراموشى نداشته باشد و دوستیى که دوستى من را بر دوستى آفریدگانم ترجیح دهد. هنگامى که او من را دوست داشت، من هم او را دوست خواهم داشت، دوستى او را در دل بندگانم انداخته و چشم قلب او را به عظمت جلالم مى‏گشایم و علم آفریدگانم را از او پنهان نمى‏دارم، در تاریکى شب و روشنایى روز با او مناجات مى‏کنم تا آنجا که سخن گفتن و همنشینى او با بندگانم قطع شود و کلام خود و فرشتگانم را به گوش او مى‏رسانم و اسرارى را که از بندگانم پنهان کرده‏ام براى او آشکار مى‏کنم...، عقل او را غرق در شناخت خود کرده و درک او را بالا مى‏برم، مرگ را بر او آسان مى‏کنم تا وارد بهشت شود و وقتى که ملک الموت او را ملاقات کند، به او مى‏گوید: آفرین بر تو و خوشا به حالت خوشا بحالت خداوند مشتاق تو است... خداوند مى‏گوید: این بهشت من است، در آن بخرام و خوش باش و در همسایگیم ساکن شو. روح انسان مى‏گوید: خدایا خود را به من شناساندى و با این شناخت از جمیع آفریدگانت بى‏نیاز شدم. قسم به عزت و جلالت اگر خوشنودى تو در این است که قطعه قطعه شده یا هفتاد بار به بدترین شکل کشته شوم خوشنودى تو براى من دوست داشتنى‏تر است... آنگاه خداى متعال مى‏فرماید: به عزت و جلالم سوگند، هیچگاه مانعى بین خود و تو قرار نمى‏دهم، تا هر وقت خواسته باشى بر من وارد شوى، که با دوستان خود چنین کنم.

نظرات 1 + ارسال نظر
سید دوشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:48 ق.ظ

امام صادق علیه السّلام : موقعى که روزه مى‏گیرى خود را نزدیک به آخرت ببین، و با خضوع و خشوع و شکستگى و خوارى باش، و مانند بنده‏اى که از مولاى خود ترسان است، بوده، دلت از عیوب، و باطنت از حیله‏ها و مکرها پاک باشد، و به خدا از هر چه غیر اوست بیزارى جوى و در روزه خود تنها خدا را سرپرست خود بدان و آنگونه که شایسته است از خداوندى که بر همه غالب است بترس، و در روزهایى که روزه مى‏گیرى روح و بدنت را به خداى متعال بده، و قلب خود را براى محبت و یاد او و بدنت را براى عمل به دستورات او و چیزهایى که از تو خواسته، فارغ کن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد